Ass. iur. Daniela Fietze, B.A. International Relations
Senior Researcher

Tel: +49-931-79 40 77-25
Email: fietze@stiftung-umweltenergierecht.de

Daniela Fietze joined Stiftung Umweltenergierecht in May 2016 as Research Associate. Since October 2017 she has been working as Senior Researcher, focusing on Renewable Energy Law and Energy Industry Law. Her work centers around the question how established rules and roles are challenged by new actors and business models.

Before starting her work for Stiftung Umweltenergierecht, she worked as a lawyer in the fields of energy and procurement law and as an advisor to the German Federal Ministry for Economy and Energy (Section II, Energy Efficiency).

Daniela studied law with a focus on European and International Law in Heidelberg and Münster. During her legal traineeship, which she completed in Berlin, she worked – among others –for the German Federal Foreign Office in the Department for Principal Questions of Public International Law and the European Center for Constitutional and Human Rights. From 2002 to 2005, she studied International Relations at the University of Dresden, Germany, and at St. Petersburg State University (Russia).

Parallel to her work for Stiftung Umweltenergierecht, Daniela is working on her thesis on the “SINTEG regulation”, a regulation establishing a “test space” for new technologies and business models in the energy sector. She is also a lecturer in constitutional and administrative law at Fulda University of Applied Sciences.

Publications

Online publications

Oliver Antoni, Johannes Hilpert, Daniela Fietze, Anna Papke, Maximilian Wimmer,

Der Rechtsrahmen für regionale Peer to Peer-Energieplattformen unter Einbindung von Blockchains

September 2020

Hartmut Kahl, Daniela Fietze,

Diskussionspapier: Leitbild Lieferung (Strom) Eine Annäherung an die Eigenschaften und Pflichten des Elektrizitätslieferanten

Diskussionspapier vom 21.02.2020

Hartmut Kahl, Daniela Fietze,

Das Energieversorgungsnetz: Eine kritische Bestandsaufnahme der aktuellen Rechtslage und Ansätze zur Vereinheitlichung energierechtlicher Netzbegriffe

Hintergrundpapier vom 21.02.2020

Hartmut Kahl, Daniela Fietze,

Das Energieversorgungsunternehmen, § 3 Nr. 18 EnWG: Vorschläge zur Vereinfachung und Vereinheitlichung

Hintergrundpapier vom 21.02.2020

Markus Kahles, Daniela Fietze, Jochen Metzger, Tobias Kelm, Anna-Lena Fuchs,

Analyse der Stromeinspeisung ausgeförderter Photovoltaikanlagen und Optionen einer rechtlichen Ausgestaltung des Weiterbetriebs

Kurzgutachten im Auftrag des Umweltbundesamts, Climate Change 10/2020

Articles in journals or books

Daniela Fietze,

Zur Abgrenzung von Netz und Kundenanlage - Überlegungen zur Regulierungsbedürftigkeit von Leitungsinfrastrukturen

EnergieRecht (ER) 2020, Heft 4, 149-153, Juli 2020

OLG Hamm: Lieferbeziehungen zu und in geschlossenen Verteilernetzen

Zeitschrift für das gesamte Recht der Energiewirtschaft (EnWZ) 2019, Heft 4, S. 127-131

Daniela Fietze,

„Geringfügige Stromverbräuche Dritter“, § 62a EEG 2017: Ausnahmeanordnung anstelle von Grundsatzklärung

Zeitschrift für das gesamte Recht der Energiewirtschaft (EnWZ) 2019, Heft 3, S. V

Daniela Fietze,

Strategische Maßnahmen zur Energieeinsparung – mit „Informieren, Fördern und Fordern“ zum Ziel?

Wirtschaftspolitische Blätter 2018, Sonderausgabe April 2018, S. 131-141

Daniela Fietze,

BGH-Kartellsenat: Keine vermiedenen Netzentgelte für in Höchstspannung angeschlossenes Kraftwerk

Zeitschrift für das gesamte Recht der Energiewirtschaft (EnWZ) 2018, Heft 5, Aktuell VI