Jana Viktoria Nysten, LL.M.
Senior Researcher

Tel: +49-931-79 40 77-273
Email: nysten@stiftung-umweltenergierecht.de

Jana Nysten has joined the Stiftung Umweltenergierecht in 2019 as Senior Researcher. She is specialized in European Environmental Energy Law and focuses on the finalization of the internal market for electricity and the implementation of the European Energy Union.

She is involved in several projects in particular regarding questions relating to European and Energy law in the process of the transition to renewable energy and their integration into the European electricity market.

Jana Nysten has been working as attorney at the law firm Becker Büttner Held in Brussels and Berlin previously (2011-2018) where she was working on similar topics. She has studied Dutch and European Law in Maastricht, Netherlands (2005-2010) and international and corporate law at PennState University, Pennsylvania, USA (2009-2010). There she worked as research assistant at Dickinson School of Law. Upon completion of her studies, she took the Bar Exam in New York, USA (2010) and moreover acquired the admission to practice law as attorney in Belgium.

Publications

Articles in journals or books

Maximilian Wimmer, Jana Viktoria Nysten,

Challenges for new business models in the electricity market. What is hindering companies from offering aggregation services?

Renewable Energy Law and Policy Review (RELP) 2019, Volume 9, Issue 2, S. 22, Juli 2019

Markus Kahles, Jana Viktoria Nysten,

Alles auf Anfang? – Die fehlende Beihilfeeigenschaft des EEG

Zeitschrift für das gesamte Recht der Energiewirtschaft (EnWZ) 2019, S. 147-152

Belgium

EU Energy Law Volume III – Renewable Energy in the Member States of the EU 2018, S. 41-78

Jana Viktoria Nysten, Dörte Fouquet,

Energy saving obligations in EU Member States and the implications of the Energy Efficiency Directive

EU Energy Law, Volume VII, Energy Efficiency in the European Union 2014, S. 65-90

Jana Viktoria Nysten, Jan-Ole Voß,

Feed-In Tariffs under attack? - International law & regulatory action on Feed-in Tariffs

European Energy Journal (EEJ) 2014, S. 21 ff.

Jana Viktoria Nysten, Johannes Hörnicke,

Die Vereinbarkeit des französischen Systems der festen Einspeisetarife mit dem Europarecht – zum Urteil des EuGH vom 19.12.2013, Rs. C-262/12

Zeitschrift für Neues Energierecht (ZNER) 2014, S. 44

Online publications

Jana Viktoria Nysten,

Europarechtliche Handlungsspielräume Deutschlands bei der Förderung von Strom aus erneuerbaren Energie

Jana Viktoria Nysten,

Zur Zulässigkeit der Ausweitung des EU-Emissionshandels nach Art. 24 EHS-Richtlinie auf die Bereiche Verkehr und Wärme in Deutschland

Hintergrundpapier vom 12. Juli 2019

Fabian Pause, Markus Kahles, Thorsten Müller, Hartmut Kahl, Jana Viktoria Nysten,

Das EEG 2012 ist keine Beihilfe – was genau bedeutet das EuGH-Urteil? Fragen und Antworten

Hintergrundpapier vom 04. April 2019

Dörte Fouquet, Jana Viktoria Nysten,

Model Contracts Bilateral agreements for the supply of variable renewable electricity to industrial users with flexible demand

Angus Johnston, Dörte Fouquet, Eva van der Marel, Jana Viktoria Nysten,

Report on legal requirements and policy recommendations for the adoption and implementation of a potential harmonised RES support scheme

Annotations to court decisions

Jana Viktoria Nysten,

EuGH Urteil vom 29.09.2016 - C-492/14: Direkte Förderung vs. indirekte Vorteile – Zur Geeignetheit von Fördermaßnahmen für Grünstrom

Zeitschrift für das gesamte Recht der Energiewirtschaft (EnWZ) 2016, S. 508

Jana Viktoria Nysten,

Anm. zu EuGH Urteil v. 07.09.2016 - C-121/15: Preisinterventionen verstoßen gegen das Ziel eines wettbewerblichen Energiemarkts

InfrastrukturRecht (IR) 2016, S. 249

Jana Viktoria Nysten,

Anm. zu EuGH Urteil v. 26.10.2016 - C-590/14/P: Verlängerungen bestehender Beihilfen sind neue Beihilfen – keine Umgehung der Genehmigungshoheit der Europäischen Kommission

InfrastrukturRecht (IR) 2016, S. 274

Jana Viktoria Nysten,

EuGH Urteil vom 1.7.2014 − C-573/12: Nationale Fördersysteme für erneuerbare Energien können mit der Warenverkehrsfreiheit vereinbar sein

Zeitschrift für das gesamte Recht der Energiewirtschaft (EnWZ) 2014, S. 366

Jana Viktoria Nysten,

EuGH Urteil vom 19.12.2013 - C-262/12: Französische Einspeisevergütung finanziert durch staatliche Mittel

Zeitschrift für das gesamte Recht der Energiewirtschaft (EnWZ) 2014, S. 71

Presentations

EU Law on RES support schemes – Art. 4 RED-II vs State Aid Law

Florence School of Regulation, Course EU Clean Energy Package, Florenz, 12. Mai 2020

Auf dem Weg zum Strombinnenmarkt – Die EU zwischen Regulierung und Wettbewerb

Vortrag, Praktikerseminar, Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle-Wittenberg, 08. Mai 2020

Jana Viktoria Nysten,

The new provisions of the RED-II on RES-E support schemes Implementation and interaction with the EEAG

Vortrag, CA-RES: Upcoming revision of the Guidelines on State aid for environmental protection and energy 2014-2020 with regard to renewable electricity, Brüssel, 27. November 2019

Jana Viktoria Nysten,

Das EEG 2012 ist keine Beihilfe – was genau bedeutet das EuGH-Urteil?

Vortrag, Fachseminar, EWerk, 17. Juni 2019

Jana Viktoria Nysten,

Ein diskriminierungsfreier Rechtsrahmen ist die Voraussetzung für die Entwicklung neuer Geschäftsmodelle

Impulsvortrag, Werkstattgespräch: „Wie es mit den Erneuerbaren Energien weitergehen muss“ BNE, Berlin, 4. April 2019